Skip to main content

Vilken är den idealiska sovtemperaturen?

Upptäck den bästa temperaturen för att sova, och varför det så viktigt att styra temperaturen i ditt rum

Mor och dotter som njuter av idealisk komforttemperatur tillhandahållen av en värmepump från Daikin

Experter på sömn rekommenderar runt 18,3 grader Celsius som den bästa temperaturen att sova i. När ditt sovrum är mycket varmare eller kallare än så kan det vara svårare att somna, och sömnkvaliteten påverkas när du väl somnar.

Hur påverkar rumstemperaturen din sömn?

Du behöver känna att det är behagligt för att kunna slappna av och somna. Så om rummet är antingen för varmt eller för kallt blir det svårt att somna. Temperaturen i rummet har stor påverkan på hur bra du sover, men även på hur du mår på morgonen.

  • När det är för varmt

Den idealiska sovrumstemperaturen är något lägre än temperaturen du tycker är behaglig när du är vaken. Det beror på att våra kroppar känner sig trötta på kvällen innan läggdags när vår kroppstemperatur börjar sjunka.

För att man ska börja känna sig trött behöver kroppstemperaturen sjunka. Om rummet du befinner dig i är för varmt och din kroppstemperatur stannar på en högre nivå kommer du inte att bli naturligt sömnig, och du kan ha svårt att somna.

När du väl somnar kan ett rum som är för varmt leda till att du sover oroligt, kvaliteten på din REM-sömn (Rapid Eye Movement) påverkas och du vaknar trött. Det är a och o för hälsan att sova gott om natten, eftersom det är om natten våra kroppar är gjorda för att vila, återuppbyggnads och återhämtning.

Barn är särskilt känsliga när det gäller rumstemperatur, och ett sovrum som är för varmt och torrt kan trigga svårigheter att andas eller andra luftvägsproblem.

Äldre personer är även mer benägna att känna obehag i ett rum som är för varmt. För hög värme nattetid kan bidra till allvarliga hälsoproblem hos äldre personer, såsom hjärtinfarkt, stroke och astma.

  • När det är för kallt

På liknande sätt är det svårare att somna och sova om rummet är för kallt. Kalla händer och fötter kan hindra dig från att somna, medan drag kan väcka dig och störa din sömn.

  • När det är lagom

När ditt sovrum håller idealisk sovtemperatur på runt 18 grader Celsius främjar det melatoninproduktionen i din kropp. Melatonin hjälper dig inte bara att sova, utan kan även påverka åldrande, vikt och humör.

Så nu förstår du varför det är så viktigt att se till att ha rätt temperatur i rummet när du ska sova.

En mamma som nattar sin dotter i ett perfekt luftkonditionerat rum
En familj på fyra personer som njuter av ett perfekt luftkonditionerat rum

Hur kan man mäta och kontrollera rumstemperaturen?

Det finns många sätt att kontrollera så att rumstemperaturen är den idealiska att sova i. För att förhindra för stor värmeförlust nattetid är det en god idé att isolera huset ordentligt, och se till så att det är fritt från drag.

För att se till så att rummen inte är för varma att sova i kan du ställa in värmen via timer för att sänka temperaturen på kvällen innan det är dags att gå och lägga sig. Se till att ha flera tunna lager av täcken och filtar som du kan dra på och av efter behov under natten.

Att installera en luft/luftvärmepump är det idealiska sättet att mäta och styra temperaturen i dina rum.

Daikins värmepumpar styrs med den lättanvända appen Onecta. Du kan använda appen för att ändra temperatur, se energiförbrukningen och ställa in temperaturscheman.

Det betyder att du enkelt kan ställa in din värmepump så att rumstemperaturen sänks till den idealiska sovtemperaturen innan det är dags att gå och lägga sig.

Anslut bara din luft/luftvärmepump till ditt nätverk hemma, och ladda ner appen Onecta på din mobiltelefon, så har du fullständig kontroll, var du än är. Den är kompatibel med alla Daikins värmepumpar (system för värme och kyla), och ger dig fullständig kontroll över din hemmiljö.

Eftersom appen Onecta kan aktiveras via Alexa eller Google Home röststyrning kan du ha händerna fria när du använder den också.

Upptäck våra Daikin-värmepumpar och få en bättre miljö att sova i

Kommer härnäst