Skip to main content

Daikins företagsetik är ett uttryck för grundläggande värderingar och utgör en ram för beslutsfattande. Varje medarbetare i Daikin Europe Group har ett personligt ansvar och en skyldighet att respektera höga etiska och juridiska standarder i både ord och handling oavsett om de har införts enligt lag eller inte.

Det finns 12 nyckelfaktorer i Daikins företagsetik:

  1. Säkerställa efterlevnad av lagstiftningen
  2. Tillhandahålla högkvalitativa produkter och tjänster genom att förutse slutanvändarens framtida behov
  3. Bedriva affärsverksamhet baserad på principerna om rättvis konkurrens
  4. Utöva rättvis upphandling genom att upprätthålla vänskaplig men ändå utmanande och konkurrenskraftiga relationer med leverantörer
  5. Respektera immateriella tillgångar och sekretess för proprietär information
  6. Tidsmässigt lämplig och ändamålsenligt offentliggörande av företagsinformation
  7. Vara ett företag som siktar på minimal miljöpåverkan
  8. Garantera säkerheten för vår verksamhet
  9. Bilda en dynamisk arbetsplats som främjar medarbetarens stolthet och entusiasm
  10. Skydda gemensamma tillgångar
  11. Underhålla och byta presenter med måtta
  12. Upprätthålla ett kraftfullt ställningstagande mot olagligt, antisocialt och oetiskt beteende

Rapportering av ej överensstämmelse via Hotline

Tack för ditt intresse av Daikin Europes etik och efterlevnadsprogram.

Vi har åtagit oss att tillhandahålla en öppen och ärlig miljö där anställda och medarbetare är bemyndigade att ställa frågor och uttrycka oro eller möjliga överträdelser beträffande vår affärssed.

Om du har kännedom om en (misstänkt) överträdelse mot vår företagsetik kan du (anonymt) skicka in en incidentrapport via Hotline. Vi samarbetar med Navex Global, där du kan rapportera dygnet runt, antingen online eller per telefon på ditt föredragna språk.


Vår policy för visselblåsning förklarar vår procedur för hantering av rapporter, konfidentialitet samt hur man följer dataskyddslagar etc.

Dina kommentarer är viktiga för oss och vi kommer att svara på rapporterade incidenter i tid.

Corine Vyncke
ansvarig och chefsjurist

Daikin Europe N.V.

DENV kommer att behandla all information som tillhandahålls med ovanstående hotline, inklusive alla personuppgifter, med största respekt för rätten till integritet för alla berörda fysiska personer, i enlighet med förordning (EU) 2016/679 och eventuella efterföljande ändringar. I synnerhet kommer DENV att begränsa behandlingen och lagringen av personuppgifter till vad som är nödvändigt, hålla det konfidentiellt och förbinda sig att radera/anonymisera personuppgifter när den relaterade hanteringen inte längre är nödvändig.